Placeholder for project UniPubTrue…

Utdypende om personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker dine opplysninger

• Det er kun prosjektgruppen ved NTNU Institutt for Informasjonsteknologi og Informatikk som har tilgang til data om deg. Ved skrivende stund består prosjektgruppen av Babak Farshchian og Tangni Cunningham Dahl-Jørgensen.
  • Navnet og kontaktopplysningene dine vil vi erstatte med en kode som lagres på egen navneliste adskilt fra øvrige data.
  • All opptak fra intervjuer vil bli lagret på NTNUs lagringssystem som er beskyttet med to-stegs autentisering.
  • Du som deltaker vil kunne gjenkjennes i publikasjoner fra prosjektet. For eksempel det kan være mulig å kjenne deg igjen gjennom å lese beskrivelsen av et forskningsprosjekt du har snakket om, og/eller din rolle i din organisasjon.

Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger om deg?

Vi behandler opplysningene om deg for formål knyttet til vitenskapelig forskning, og fordi forskningsprosjektet er vurdert å være i allmennhetens interesse.

• OBS! «for formål knyttet til vitenskapelig forskning» brukes kun hvis særlige kategorier.

På oppdrag fra [behandlingsansvarlig institusjon] har personverntjenestene ved Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør, vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket.

Dine rettigheter

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til å protestere, be om innsyn, og til retting og sletting av opplysninger vi behandler om deg. Du vil da høre fra oss innen en måned. Vi vil gi deg en god begrunnelse hvis vi mener at du ikke kan identifiseres, eller at rettighetene ikke kan utøves. Du har også rett til å klage til Datatilsynet om hvordan vi behandler dine opplysninger.

Hva skjer med personopplysningene dine når forskningsprosjektet avsluttes?

Prosjektet vil etter planen avsluttes [ca. dato for prosjektslutt]. OBS! datoen må samsvare med det som står under «Varighet» i meldeskjemaet.

Opplysningene vil da [anonymiseres/slettes/lagres videre]. Beskriv hva som skal skje med personopplysningene når prosjektet er avsluttet; om du vil anonymisere, slette eller arkivere personopplysningene du har samlet inn.

Dersom datamaterialet med personopplysninger skal arkiveres/lagres for videre forskning, må du beskrive:

• Hvorfor datamaterialet med personopplysninger skal lagres videre (for eksempel for videre forskningsformål innenfor samme forskningsfelt, undervisningsformål og etterprøvbarhet).
  • Hvor datamaterialet med personopplysninger skal lagres (ved for eksempel behandlingsansvarlig institusjon eller et forskningsarkiv).
  • Hvem som kan få tilgang til datamaterialet med personopplysninger (f.eks. studenter og andre forskere).
  • Hvor lenge personopplysninger skal lagres (skriv inn ca. dato for anonymisering, eller, hvis aktuelt, presiser at personopplysningene skal lagres på ubestemt tid).

Spørsmål

Hvis du har spørsmål eller vil utøve dine rettigheter, ta kontakt med:

• [Sett inn navn og kontaktopplysninger til prosjektansvarlig] I studentprosjekt må kontaktopplysninger til veileder/prosjektansvarlig komme frem.
  • Vårt personvernombud: [sett inn navn og kontaktopplysninger til personvernombudet hos den institusjonen som er ansvarlig].

Hvis du har spørsmål knyttet til Sikts vurdering av prosjektet, kan du ta kontakt på epost: personverntjenester@sikt.no, eller på telefon: 73 98 40 40.